Prioritet Serneke Arena | Göteborg

Advanced Engineering träffar Julia Koltys, Employer Branding Volvo Group Trucks Technology Sverige

Julia

Advanced Engineering träffar Julia Koltys, Employer Branding Volvo Group Trucks Technology Sverige, en del av Volvo Group koncernen.

Möt Julia Koltys, Employer Branding på Volvo Group Trucks Technology. Med ett outtröttligt engagemang driver hon inkluderingsfrågor och startade Wom-Tech konceptet som även vann företagets Diversity & Inclusion Award.

Hur arbetar Volvo GTT med inkluderingsfrågor?

Vi har skapat konceptet Wom-Tech på GTT Sverige för att inspirera och lyfta kvinnor i teknikbranschen både internt och externt. Vi har använt våra kvinnliga ingenjörer som talare och belyst olika teman och ämnen där vi vill uppmuntra kvinnor att ta mer plats i branschen. Ytterligare ett mål är att få kvinnor att i större utsträckning söka sig till ledarpositioner.

Vi har även ett forum för att främja, diskutera och utbilda inom HBTQ frågor där alla anställda har möjlighet att medverka. Företaget främjar även fördomsfri rekrytering med fokus på tester och kompetens. Vi har dessutom flera riktade initiativ mot olika målgrupper såsom Pridefestivalen, föreläsningar, Workshops.

Volvo GTT har också en Diveristy & Inclusion kommitté och jag leder ett Employer branding forum där medlemmarna diskuterar inkluderingsfrågor, berättar Julia.

Har ni externa samarbeten kring dessa frågor?

Vi har flera samarbeten med både företag, högskolor och grundskolor.

På gymnasienivå är det praktik, sommarjobb, föreläsningar, mässor och event, men främst olika initiativ för unga tjejer för att inspirera dem till teknikbranschen. Eftersom tjejers teknikintresse minskar mellan årskurs 5-9 är det en viktig för oss att vara med och inspirera målgruppen. Vi har även flera år medverkat och supportat IGE Day för tjejer i åldrar 13-19 år samt Camp Vera gör gymnasietjejer där syftet är att inspirera fler tjejer att söka sig till teknikbranschen.

Med Högskola och Universitet har GTT olika samarbeten med flera lärosäten och alumni nätverk. Vi erbjuder även exjobb och praktik samt medverkar på event och mässor.

Vad tycker du personligen är viktigt inom Employer Branding?

Jag tror mycket på att vara personlig, transparent, ödmjuk och relationsskapande – med det kommer tillit och samarbete oavsett toppar eller dalar. Det är enkelt att stirra sig blind på resultat och siffor, men mår dina anställda bra och är engagerade kommer resultat att uppnås.

Jag tror inte på att släcka bränder och quick-fix, utan på att ha tålamod och förståelse i företagets Employer Branding arbete med en långsiktig strategi, delmål, tydligt syfte och kontinuerlig uppföljning. Employer Branding är inte en kortsiktig lösning eller en dyr annons med flashiga bilder. Det krävs att aktivt arbeta med sin organisationsutveckling och bibehållande av personal.

Det är enkelt att enbart rikta allt fokus externt: Vad säger andra om oss? Hur och var syns vi? Var ska vi börja synas? Man måste balansera det interna med det externa. Personal som mår och trivs bra kommer troligtvis att tala gott om sin arbetsplats och sina arbetsuppgifter. Det jag vill trycka på är egentligen att personalen är hjärtat av företaget. Ta väl hand om dem och deras engagemang – när personalen gör ”det lilla extra” för att de vill och inte måste, då sker magi. Det är även viktigt att hela organisationen förstår vikten av Employer Branding arbetet och hur det påverkar företaget.

Hur arbetar ni på för att nå ut till unga?

På Volvo Group Trucks Technology Sverige gör vi just nu en grundskolesatsning i årskurs F-9 där vi diskuterar olika initiativ och långsiktiga samarbeten. Exempelvis besöker vi skolor med lastbil för att prata om trafiksäkerhet, säkerhet i systemet, vad en ingenjör gör mm. På grund av Covid-19 har det ställts om till virtuellt eller anpassade besök.

Vi är även med i ett forum tillsammans med Göteborgs stad Grundskoleförvaltning där vi diskuterar samverkan mellan grundskola och arbetsliv.

Vilka utmaningar möter du i ditt arbete?

Rolig men svår fråga som kan variera beroende på tidpunkt och var i processen man är, men jag tror många kan känna igen sig i flera punkter:

• Att få hela organisationen med på banan att förstå vikten av Employer Branding, dess innebörd och vad det har för inverkan på en organisation. Det räcker inte att några personer arbetar kontinuerligt med ämnet, om inte majoriteten är med på banan då Employer Branding är en del av kulturen och våra anställda. När jag pratar om inverkan på en organisation belyser jag bland annat: minskad frivillig uppsägning, engagerade medarbetare samt snabbare och mer träffsäker rekryteringsprocess. Jag uppmanar er att söka runt på olika Employer Branding statistik och dess inverkan, börja gärna här. Employer Branding har fått mer respekt och plats runt om på företag världen runt, från att historiskt sett knappt nämnts i en rollbeskrivning och kanske setts som en marknadsstrategi – den utvecklingen glädjer mig att se och jag är tacksam att min arbetsgivare har gett mig chansen att driva detta område.

• Balansen mellan att uppfylla förväntningar hos de anställda och externa potentiella talanger. Employee Value Proposition vänder sig internt, vad ett företag genom värderingar erbjuder sina anställda för att behålla och engagera personalen. Medan Employer Branding är budskapet som presenteras för de anställda i kombination med hur ett företag externt presenterar sig.

• Anpassa Employer Branding gentemot olika målgrupper. Vi är alla individer med olika behov och förväntningar, dessa kan tyvärr inte uppfyllas på samma sätt hos alla. Det ger dig enligt mig en fördel om du förstår vad som attraherar olika målgrupper och vad de prioriterar hos en arbetsgivare. Allt från olika generationer och branscher, en IT Student kanske inte prioriterar samma sak hos en arbetsgivare som en senior anställd som varit på samma företag i 30 år gör? Där kliver vi återigen även in i långsiktighet, t.ex att inspirera unga tjejer till teknikbranschen eller praktik för unga är ingen målgrupp som du inom närmsta månaden kan anställa – men långsiktigt i en relation och bidragande till kunskap så kan det landa så i framtiden?

Stort tack Julia vilket inspiration du är! Vi ser verkligen fram emot att få höra mer från dig som paneldeltagare på plats på Advanced Engineering den 29-30 september 2021.

STAY IN THE LOOP

Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att ta del av nyheter om mässan och för att följa våra uppdateringar om hur vi skapar säkra mötesplatser. Få även första tjing till våra event och medverka i exklusiva tävlingar. Vi delar bara med oss av givande information – Det är ett löfte som vi ger dig som prenumerant! 

Scroll to Top